Sunday, May 4, 2008

yoga boot camp

holy shit, dette er helt sykt.

jeg er naa offisielt saa stoel som jeg aldri har vaert foer. det jeg trodde skulle bli en behagelig maaned med deilig yoga og en avslappende daglig rutine, viser seg aa vaere boot camp og reneste militaeroevelsene!!!. vi trener 4 timer om dagen - og det ikke rent lite heller. Vi starter rett paa sak klokken syv om morgenen, og det uten en ting innabords. da er det bare aa staa i hver enkelt posisjon i alt fra 3 - 4 minutter (og det er LENGE naar du staar i planken f.eks), akkompagnert av laereren vaar som messer og chanter: hold it! hold it! hold it! hold it! no pain no gain!!! osv... han er kjempedyktig, men veldig streng. og han er saa opptatt av akkurat hvordan vi staar i posisjonen, at alt skal vaere perfekt og ingen muskulatur skal noengang faa hvile. og vi gjoer de samme oevelsene om og om igjen helt til de er perfekte. igaar var jeg saa irritert paa treningen at det var hakket foer jeg klinte til den stakkars mannen, men jeg kom meg helskinnet igjennom heldigvis.. og i tillegg er vi kun tre personer paa kurset (ole, en meksikansk TV programleder og meg), saa vi kan liksom ikke gjemme oss heller. shit ass. morgentreningen varer i 2 timer, og da er det bare aa kollapse etter frokost, for da er klokken 10 og temepraturen begynner aa snuse paa 40 grader allerede...
klokken ett er det lunsj, indisk thali som er india's svar paa tapas kan du si. det er linser og groennsaker, ris og chapatti (et broed bakt paa hvete) og yoghurt naturell. all maten vi spiser er 'pure sattvic', en diett som er anbefalt naar du praktiserer yoga intensivt (og ellers ogsaa for den saks skyld). det er ikke loek eller hvitloek i maten (jippi!! endelig har noen skjoent det...) eller sterke krydder. maten er veldig ren, uten for mye fett eller olje. poenget er at man skal kunne fordoeye maten enkelt, og at det ikke skal vaere en prosess som tar energien fra treningen. saa dette er egentlig perfekt kost for meg.
klokken halv fire er det en time med forelesning i 43 grader, og disse er veldig spennende. vi laerer alt om historikk bak yoga, de ulike maater aa gjoere yoga paa, hva som er bra for hva, filosofien og det spiritual vs. science. setter igang mange tankerekker som jeg kjenner er veldig bra for meg - nye maater aa se ting paa!.
etter forelesning er det kun en halv times pause, og rett paa igjen med 2 timer trening i AKKURAT DE SAMME POSISJONENE!!! dette er helt ute. men jeg ser jo poenget, for jeg har allerede faatt muskler jeg ikke ante eksisterte, og der er nok den eneste maaten aa faktisk bli sterkere og forstaa akkurat hvordan er posisjon skal se ut... Ole ombestemte seg foerste dagen og ble med paa kurset likevel (og godt er det, hvis ikke hadde det kun vaert meg og fernando, the mexican paa kurset), og han sliter max han ogsaa...
vi har fri hver soendag, og idag er det altsaa fridag - saa vi startet dagen med en time trening bare oss to (kan jo ikke ligge paa latsiden selv om vi har fri!!), og saa har vi ramlet litt rundt i rishikesh i varmen. ikveld skal vi ned til elven ganges og utfoere en 'puja' for power og strength til kurset. 'puja' er en liten religioes handling, men kan vaere hva du gjoer det til selv. du henter deg et blad med en del roseblader og andre blomster paa, og midt inne i alle bladene er det plassert en liten roekelse. du tenner roekelsen, tenker dine tanker og plasserer bladet paa elven. saa kan du sitte i solnedgangen og se bladet ditt flyte nedover elven mens du tenker over hva du har oensket deg fra den lille seremonien. veldig mektig naar du sitter midt blant sadhuer som vasker seg i elven, hellige kuer som vandrer rundt, apekatter som muncher paa peanoetter og fargerike, tannloese, spedalske og smilende mennesker overalt.

saa ja, kurset er bra - men mye mye mye hardere enn hva jeg hadde forventet. fra i morgen er det da 6 dager paa rad med dette pogrammet, foer vi igjen har en dag fri. har kun vaert her og trent i 3 dager til naa, men det foeles mye lengre.... jeg skal klare det i alle fall!!
www.rishikeshyogpeet.com

No comments: